PRELUCRARI PIATRA NATURALA

Lustruire
Cea mai cunoscuta dintre toate prelucrările. Se realizeaza prin slefuirea treptata a suprafaţei cu abrazivi , până când toţi porii sunt inchisi şi se obtine un luciu “oglinda“ care reflecta lumina . Marmura ,granitul , travertinul si unele calcare se preteaza la lustruire, dar rezultatele sunt diferite , iar pentru sandstone (gresie) sau majoritatea calcarelor se poate obtine doar un luciu mat.

Post Image 1

Slefuire
Prelucrarea prin slefuire se obtine la fel cu cea pentru lustruire cu observatia ca operatiunea se intrerupe la momentul in care suprafata este perfect slefuita dar nu are un luciu “oglinda“ . Acest tip de prelucrare se preteaza la toate tipurile de materiale : marmura , granit , travertin , calcar .

Post Image 1

Periere (patinare)
Suprafata pregatita special este supusa unei perieri cu abrazivi speciali cu grad de apasare reglabil pana se obtine nivelul de periere / patinare dorit ,inclusiv asupra muchiilor .Se obtine aspectul unei de suprafete da impresia ca a fost folosita un timp indelungat , patinata , cu aspect deosebit ,materialele astfel prelucrate fiind mult solicitate pentru diverse ambiente interne sau externe.
Este o prelucrare care se aplica mai ales pentru marmura si calcare si mai rar pentru granit.
Procedeul se poate utilize pentru lastre sau placi taiate la diverse dimensiuni si care urmeaza a fi utilizate pentru montaj pe verticala sau orizontala . Ulterior se pot aplica solutii de protectie contra apei si/sau a grasimilor .

Post Image 1

Anticare
Se porneste de la o suprafata plana care se sableaza si apoi se trateaza cu substante acide , urmand apoi o impregnare la cald cu substante care asigura protectia impotriva apei si/sau a grasimilor.
Se obtine astfel o suprafata destul de neregulata cu aspect antic si culoare intensa.
Procedeul se poate utiliza pentru marmura si calcar , in lastre sau placi taiate la diverse dimensiuni , ce urmeaza a fi utilizate pentru montaj pe verticala sau orizontala .

Post Image 1

Sablare
Sablarea unei suprafete inseamna supunerea acesteia la actiunea unui jet din granule de fier sau nisip, rezultand o suprafata neregulata, opaca, fara muchii ascutite, adaptata pentru ambiente externe sau interne unde se doresc suprafete antiderapante sau care trebuie sa aiba un aspect de piatra desprinsa direct din natura.
Culoarea devine mult atenuata ,dar revine la cea naturala in contact cu apa sau prin tratarea cu substante care dau “efectul de umed“ . Sablarea se aplica in special la granit si unele marmure si calcare .

Post Image 1

Sablare si periere
Sablarea si perierea pun in evidenta imperfectiunile naturale ale omogenitatii structurii rocilor ornamentale , rezultatul fiind mai atenuat la cele cu o structura cu cristale fine si mai accentuat la cele venate sau la care cristalele sunt de dimensiuni mai mari.
Urmare acestui tratament zonele cu duritate mai redusa vor fi mai atacate in profunzime si capata un aspect de coaja de portocala iar zonele cu venatura sau cu cristale de mai mari dimensiuni care au de regula o mai mare duritate ,raman mai putin atacate si ca atare sunt puse in evidenta . Granitul si marmura sunt cele care se preteaza cel mai bine pentru acest tratament.

Post Image 1

Buratare
Este o tehnica de prelucrare care reproduce perfect actiunea eroziva a apei asupra rocilor ,rezultand suprafete aproape lise si cu muchii si colturi rotunjite. Este o prelucrare mecanica pretentioasa care se poate aplica doar la formate de pana la max. 60×60 cm.

Post Image 1

Suprafete clivate mecanic sau natural
Orice material cliveaza , se crapa , in mod diferit si ca atare aspectul rezultat este foarte divers.
La unele materiale apar in evidenta cristale de cuart sau mica , altele sunt opace , iar suprafata este mai mult sau mai putin rugoasa de la caz la caz. Utilizarea acestor materiale este foarte diversa incepand de la pereti decorativi si terminand cu pardoseli rustice .

Post Image 1

Buciardare
Este un procedeu care se executa prin intermediul unor utilaje speciale sau manual pentru a se obtine o prelucrare specifica a suprafetei, foarte rugoasa. Prelucrarea marmurei, granitului sau a calcarului prin acest procedeu se solicita fie pentru obtinerea unor suprafete antiderapante, fie din ratiuni estetice.
In unele cazuri se practica prelucrarea partiala a unor suprafete lucioase sau mate, sub forma de fasii de diferite latimi fie la fata treptelor, fie dispuse pe placi dupa un desen prestabilit.

Post Image 1

Suprafata taiata
Suprafata rezultata doar dupa taiere si fara prelucrari ulterioare este omogena la granit ,prezentand usoare urme de la discurile de taiere in cazul materialelor cu duritate mai redusa . Suprafata doar taiata ,denumita “piano sega“ sau “saw cut“ ,se utilizeaza deseori ca atare , pentru pardoseli exterioare . In functie de material ,muchiile sunt mai mult sau mai putin perfecte .

Post Image 1

Fiamare
Atunci cand se doreste un material care sa fie foarte antiderapant si rezistent la agentii atmosferici , solutia este granitul fiamat . Procedeul presupune expunerea la o flacara care se deplaseaza pe suprafata granitului , prin atacul flacarii de oxigen sau propan obtinandu-se descuamarea suprafetei , desprinderea de fragmente pe o adancime de cativa milimetri.
Procedeul se aplica in prezent pentru granit ,incercandu-se deocamdata cu titlul de experiment si pentru alte tipuri de roci .

Post Image 1

Grafiere (zgariere)
Este o prelucrare deosebita utilizata mai ales la calcare si marmura , prin frezarea suprafetelor ( de regula a celor doar taiate ) la distante intre frezari sau la profunzimi diferite ,in functie de efectul sau utilizarile dorite .Se practica uneori si la suprafete clivate la care zonele cu suprafata prea neregulata ce rezultata dupa clivare se inlatura , obtinandu-se suprafete antiderapante si fara mari abateri de la planeitate.

Post Image 1

Chituire (travertin)
Pentru diferitele tipuri de travertin se solicita in cele mai multe cazuri cu suprafata chituita cu ciment , masticuri colorate sau rasina transparenta . Ulterior ,suprafata se lustruieste la luciu oglinda , luciu mat ,sau se periaza .

Post Image 1